به گزارش مشرق، آیتالله محمدتقی مصباحیزدی رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره) در اولین همایش همگرایی اصولگرایان، گفت: حرکتهایی که در طول تاریخ انجام گرفته و در سرنوشت انسانها مفید و یا نامطلوب بوده به دو دسته قابل تقسیم است. دسته اول کسانی که در اهداف و روشهایشان مصالح معنوی و دغدغه معنویت نداشتند. حرکتهای سکولاریستی از این دسته بوده است.
وی با اشاره به اینکه حرکتهای اجتماعی سه مقدمه دارد تا حرکت انجام بگیرد، افزود: بینشها نشانههای حرکت هستند و قطعا صاحبان حرکت بینشها و نگاههای مختلف به جهان هستی دارند. این بینشها گاهی آگاهانه هست و گاهی ناآگاهانه بوده و این یک دسته از مقدمه است.
آیتالله مصباحیزدی خاطرنشان کرد: توجه به ارزشها و خوب و بدها مقدمه دوم یک حرکت اجتماعی است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره) تصریح کرد: هیچ انسان عاقلی ظلم را نمیپسندد، اما این سلسله ارزشها برای همه یکسان نیست. براساس این ارزشها روشهایی برای تحقق اهداف انتخاب میشود که این ارزشها باید در آن نظام مثبت تلقی شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: تفاوت اصلی حرکت انبیاء با انسانهای دیگر نگاه متفاوت آنها به عالم هستی بوده است.
آیتالله مصباحیزدی تصریح کرد: خداوند شرایطی را فراهم کرده که زمینههای انتخابهای مختلف را برای انسان گذاشته و این از بزرگترین حکمتهای خداوند است. اسم این در فرهنگ اسلامی امتحان است.
وی در ادامه گفت: هر لحظه شرایط جدیدی برای افراد فراهم میشود تا انسان براساس شرایط به دنبال راه جدید برود که البته این اجبار نیست.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره) تاکید کرد: انسان در انتخاب باید خودش بخواهد، حتی در معجزه پیامبران اجبار برای پذیرش نبود بلکه تعقل، انسان را به سمت پذیرش حرکت میداد.
آیتالله مصباحیزدی خاطرنشان کرد: خیلیها میدانند خدا حق است، اما به خاطر هدف خود دلبستگی به چیزهایی دارند که به خاطر آن زیر عیسی(ع) میزنند، البته همه اینگونه نیستند و برخی اختلافات به خاطر جهل است.
وی با اشاره به اینکه برخیها به خاطر جهل حق را نفهمیدند و قدرت تشخیص خود را از دست میدهند، گفت: بعضی اختلافات عکس این است. قرآن در آیات متعدد میفرماید اختلافات در دین عامداً بوده است.
به گزارش تسنیم، عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برخی برای برتریطلبی و موقعیت برتر دنبال اختلاف هستند که قرآن نیز به آن اشاره کرده و این برای تسلط بر دیگران است. این جریان در طول تاریخ همواره تکرار شده است.
آیتالله مصباحیزدی تاکید کرد: تحولاتی در برخی افراد رخ داد که برای خودشان هم باور کردنی نبود، البته برای ما هم ممکن است و باید نگران آینده باشیم. در زمان ما و از دوره مشروطیت تا به حال نیز تحولاتی بوده که من شخصا شاهد بودم.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما ادعایمان و تصورمان این است که اینها کسانی هستند که میخواهند خودشان را از سقوط و نوسانات زشت به دور نگه دارند. برای این کار باید توجه به اصول فکری ذهنی و روشی داشته باشیم که در این صورت 99 درصد مصونیت تامین میشود.
وی با بیان اینکه جامعه ما دو گروه اصولگرا و غیراصولگراست، گفت: اصولگرا کسی است که تا پای جان پای ولایتفقیه بماند. اینکه فرضا کمک کردی که ایشان به حقش برسد منت چه میگذاری؟ آیا آنهایی که با پیامبر(ص) بیعت کردند حق پیامبری را به او دادند و یا اینکه افتخار کنند که پیامبر را شناختند.
آیتالله مصباحیزدی اظهار داشت: خدا رو شکر میکنیم که برای این مقام خدا کسی را به ما شناساند که شایستهتر از او هیچکس برای این مقام زیر این آسمان نبود. دیگران هرجا کوتاه آمدند همانجا اشتباه کردند. هم دنیا را از دست دادند و هم آخرت را و اگر میخواهیم ما اینگونه نشویم، باید اصول را بشناسیم.
وی با اشاره به اینکه حرکتهای اجتماعی سه مقدمه دارد تا حرکت انجام بگیرد، افزود: بینشها نشانههای حرکت هستند و قطعا صاحبان حرکت بینشها و نگاههای مختلف به جهان هستی دارند. این بینشها گاهی آگاهانه هست و گاهی ناآگاهانه بوده و این یک دسته از مقدمه است.
آیتالله مصباحیزدی خاطرنشان کرد: توجه به ارزشها و خوب و بدها مقدمه دوم یک حرکت اجتماعی است.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره) تصریح کرد: هیچ انسان عاقلی ظلم را نمیپسندد، اما این سلسله ارزشها برای همه یکسان نیست. براساس این ارزشها روشهایی برای تحقق اهداف انتخاب میشود که این ارزشها باید در آن نظام مثبت تلقی شود.
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: تفاوت اصلی حرکت انبیاء با انسانهای دیگر نگاه متفاوت آنها به عالم هستی بوده است.
آیتالله مصباحیزدی تصریح کرد: خداوند شرایطی را فراهم کرده که زمینههای انتخابهای مختلف را برای انسان گذاشته و این از بزرگترین حکمتهای خداوند است. اسم این در فرهنگ اسلامی امتحان است.
وی در ادامه گفت: هر لحظه شرایط جدیدی برای افراد فراهم میشود تا انسان براساس شرایط به دنبال راه جدید برود که البته این اجبار نیست.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره) تاکید کرد: انسان در انتخاب باید خودش بخواهد، حتی در معجزه پیامبران اجبار برای پذیرش نبود بلکه تعقل، انسان را به سمت پذیرش حرکت میداد.
آیتالله مصباحیزدی خاطرنشان کرد: خیلیها میدانند خدا حق است، اما به خاطر هدف خود دلبستگی به چیزهایی دارند که به خاطر آن زیر عیسی(ع) میزنند، البته همه اینگونه نیستند و برخی اختلافات به خاطر جهل است.
وی با اشاره به اینکه برخیها به خاطر جهل حق را نفهمیدند و قدرت تشخیص خود را از دست میدهند، گفت: بعضی اختلافات عکس این است. قرآن در آیات متعدد میفرماید اختلافات در دین عامداً بوده است.
به گزارش تسنیم، عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: برخی برای برتریطلبی و موقعیت برتر دنبال اختلاف هستند که قرآن نیز به آن اشاره کرده و این برای تسلط بر دیگران است. این جریان در طول تاریخ همواره تکرار شده است.
آیتالله مصباحیزدی تاکید کرد: تحولاتی در برخی افراد رخ داد که برای خودشان هم باور کردنی نبود، البته برای ما هم ممکن است و باید نگران آینده باشیم. در زمان ما و از دوره مشروطیت تا به حال نیز تحولاتی بوده که من شخصا شاهد بودم.
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امامخمینی(ره) خاطرنشان کرد: ما ادعایمان و تصورمان این است که اینها کسانی هستند که میخواهند خودشان را از سقوط و نوسانات زشت به دور نگه دارند. برای این کار باید توجه به اصول فکری ذهنی و روشی داشته باشیم که در این صورت 99 درصد مصونیت تامین میشود.
وی با بیان اینکه جامعه ما دو گروه اصولگرا و غیراصولگراست، گفت: اصولگرا کسی است که تا پای جان پای ولایتفقیه بماند. اینکه فرضا کمک کردی که ایشان به حقش برسد منت چه میگذاری؟ آیا آنهایی که با پیامبر(ص) بیعت کردند حق پیامبری را به او دادند و یا اینکه افتخار کنند که پیامبر را شناختند.
آیتالله مصباحیزدی اظهار داشت: خدا رو شکر میکنیم که برای این مقام خدا کسی را به ما شناساند که شایستهتر از او هیچکس برای این مقام زیر این آسمان نبود. دیگران هرجا کوتاه آمدند همانجا اشتباه کردند. هم دنیا را از دست دادند و هم آخرت را و اگر میخواهیم ما اینگونه نشویم، باید اصول را بشناسیم.